FANDOM

Toxic Spikes er et angrep fra 4. generasjon med pokémonspill. Toxic Spikes er et angrep man kan bruke for å straffe motstanderen for å bytte pokémon, akkurat som Spikes og Stealth Rock. Toxic Spikes kan kombineres med Spikes og Stealth Rock. Så du kan både bruke Toxic Spikes, og Spikes.

Hvis man har brukt Toxic Spikes en gang, og motstanderen bytter eller sender ut en ny pokémon, vil den nye pokémonen som kommer inn bli forgiftet, og mister litt HP hver runde. Hvis man har brukt det to ganger, vil motstanderens pokémon bli kraftig forgiftet, på samme måte som hvis man bruker Toxic. Da gjør forgiftingen mer skade for hver tur.

Noen pokémon er immune mot Toxic Spikes, altså de blir ikke forgiftet hvis de kommer inn selv om Toxic Spikes er ute. Pokémon med typen flyvende og abilityen Levitate, vil ikke bli forgiftet. Stålpokémon blir heller ikke forgiftet hvis de kommer inn. Giftpokémon blir heller ikke skadet av å komme inn på Toxic Spikes, og de fjerner Toxic Spikes i tillegg til å ikke bli forgiftet.

Fjerne Toxic Spikes Rediger

For å fjerne Toxic Spikes kan man bruke angrepet Rapid Spin. Dette fjerner Spikes og Stealth Rock også.

En annen måte å bli kvitt det er å sende ut en giftpokémon som er på bakken. Den kan altså ikke være flyvende eller ha Levitate. Hvis du sender ut en Gengar, vil ikke Toxic Spikes bli borte, siden den har Abilityen Levitate. Men hvis du sender ut Muk, vil Toxic Spikes forsvinne, siden Muk verken flyr eller svever.

En siste måte du kan bli kvitt Toxic Spikes er at motstanderen bruker Defog på deg. Da forsvinner alle ting som ligger hos deg, blant dem Toxic Spikes. I dobbelkamp kan du bruke Defog på din egen pokémon for å fjerne Toxic Spikes bare hos deg selv.

Noen tror at stålpokémon fjerner Toxic Spikes, men dette stemmer ikke. Det er bare giftpokémon som fjerner Toxic Spikes. Stålpokémon blir bare ikke forgiftet av dem.