FANDOM

Shadow Tag er en unik ability for Wynaut og Wobbuffet i Pokémonspillene til Gameboy Advance og Nintendo DS. Abilitien hindrer en Pokémon fra å kunne bytte ut, inkludert Pokémon med abilitiene Mold Breaker og Run Away. En Pokémon som holder itemet Shed Shell kan fortsatt bytte ut.

Forbedringer fra 3. generasjon til 4. generasjon Rediger

I Advance var det ikke mulig å bytte ut mot en Pokémon med abilitien Shadow Tag, og en kamp mellom to Wobbuffets kunne vare for evig - bokstavlig talt. I Pokémon Diamond & Pearl er det et par forskjeller.

En stor forandring i Pokémon Diamond & Pearl er at en Pokémon med Shadow Tag nå kan bytte ut mot en annen Pokémon med Shadow Tag. Det er på ingen måte umulig å fange hverandre i Pokémon Diamond & Pearl, for en Pokémon med Arena Trap kan fortsatt fange en Pokémon med Shadow Tag, og vice versa. Det gjør Shadow Tag til eneste ability som er i stand til å flykte fra en annen Pokémon med Shadow Tag.

En annen forandring er at Struggle alltid har en 25% recoil i Pokémon Diamond & Pearl. I Advance var recoilen alltid halvparten av skaden du gjorde, som gjorde at Leftovers enkelt kunne overskride recoilen.