FANDOM

I kamp er det Speed-staten som avgjør hvilken Pokémon som skal angripe først. En håndfull angrep ignorerer Speed-staten, og disse kalles priority moves.

Priority-tier i Pokémon Diamond & PearlRediger

Alle Pokémon med positiv priority vil gå før en Pokémon som bruker et nøytralt angrep, mens en Pokémon som bruker et angrep med negativ priority alltid vil gå sist. En Pokémon som bruker Detect vil også alltid gå før en Pokémon som bruker Quick Attack, fordi Detect er høyere på priority tieren du kan se ovenfor.

Om du Pokémon bruker angrep som ligger likt på priority tieren, som f.eks Quick Attack og Aqua Jet, så vil Speed staten være en avgjørende faktor. Raskeste Pokémon vil da angripe først.

Noe annet verdt å merke er at om du får et priority move i Sleep Talk, Mirror Move eller Assist vil det ha en nøytral priority, så skulle du Sleep Talke Whirlwind vil du kunne blåse unna motstanderen uten å måtte la han angripe.

2. generasjonRediger

I spillene Gold, Silver og Crystal er det langt færre priority moves.

  • + Detect - Endure - Protect
  • + Extremespeed - Mach Punch - Quick Attack
  • +/- Metronome - Mirror Move - Sleep Talk - Nøytrale angrep
  • - Counter - Mirror Coat - Roar - Vital Throw - Whirlwind

Roar og Whirlwind _må_ angripe sist for å fungere, så om en tregere Pokémon med Counter, Mirror Coat eller Vital Throw angriper deg samme runden som du bruker Roar/Whirlwind vil det feile. Bruker begge Pokémon Roar/Whirlwind samme runde vil tregeste Pokémon vinne, i motsetning til i de nyere spillene.